Zašto je nedostatak sna opasan za vaše zdravlje

Mnoge su posljedice lošeg i nedovoljnog sna, kao što su osjećaj razdražljivosti i nedostatak koncentracije na poslu. Ali, jeste li znali da nedostatak sna može imati ozbiljne posljedice i za vaše tjelesno zdravlje? Jedna od tri osobe pati od poremećaja sna, za koji su najveći krivci stres, računala, obaveze, ali i hrkanje. Međutim, besane nosi koštaju vas mnogo više nego što mislite. Nisu samo loše raspoloženje i nedostatak fokusa posljedice, već i ozbiljna medicinska stanja koja uključuju i pretilost, bolesti srca, dijabetes kao i skraćivanje životnog vijeka. Sada vam je vjerojatno jasno koliko je dobar i kvalitetan san bitan za zdrav i dug život.

 

Koliko sna vam je potrebno

Procjenjuje se da općenito ljudima treba oko osam sati sna za normalno funkcioniranje, iako ova brojka varira od čovjeka do čovjeka. Ono što je bitno jeste da sami procijenite koliko sna vam je potrebno i trudite se da toliko i spavate. Važi pravilo da ako se probudite umorni i cijeli dan žudite za krevetom, vjerojatno nemate dovoljno kvalitetnog sna.

Na loš san utječu različiti faktori, a među njima su i loše navike spavanja. Bitno je da si napravite odgovarajući „atmosferu“. Vaša spavaća soba treba biti potpuno zamračena dok spavate. Sve aparate koji stvaraju i najmanje zvukove izbacite iz sobe jer iako mislite da ih ne čujete mogu vam ometati san. Posteljinu redovito mijenjajte i provjetravajte, i bar sat prije spavanja ne gledajte u telefon ili računalo. Ako i dalje imate problema sa spavanjem, prije nego što odete na spavanje popijte šalicu toplog čaja od kamilice jer on ima umirujući učinak.

Što kad je hrkanje uzrok lošeg sna

Gotovo svaka druga osoba redovito ili povremeno hrče, što utječe na san kako samog hrkača tako i njegovih ukućana i partnera. Hrkanje (http://betterlifestory.net/5-jednostavnih-rjesenja-za-hrkanje) može biti i znak apneje, medicinskog stanja koje zahtijeva poseban medicinski tretman i odlazak liječniku. Ako ste utvrdili da ne hrčete jer imate apneju, onda možete poduzeti jednu od mjera protiv hrkanja. Za početak pokušajte se inhalirati redovito kako biste odčepili dišne putove. Koristite sprejeve za nos na bazi morske soli u periodima kada imate najviše problema s otežanim disanjem. Neke male navike poput spavanja na boku, spavanja s uzdignutom glavom ili kašičica meda također su dobra pomoć. Prije odlaska na spavanje izbjegavajte da pijete energetska pića i kavu.

Ako vam ništa od ovog ne pomaže ili ne daje značajnije rezultate, na tržištu možete pronaći veliki broj pomagala protiv hrkanja. Raspitajte se kod kolega, poznanika, susjeda ako je netko već koristio neki od ovih pomagala funkcioniraju li i izaberite koji vam najbolje odgovara. Ovdje se svakako možete posavjetovati i sa stručnjakom koji će vam iz iskustva svojih pacijenata dati odgovor.

Zašto je san toliko važan

Pozitivni učinci dobrog i kvalitetnog sna su brojni, nabrojit ćemo vam samo neke od njih:

  1. Spavanje poboljšava imunitet. Ako ste često prehlađeni i bolesni, za to možete kriviti loš san. Dugotrajan nedostatak sna može poremetiti vaš imunosni sustav pa se organizam teže brani od različitih infekcija i virusa.
  2. Spavanje utječe na vašu figuru. Manje spavanja može značiti više kilograma. Istraživanja su pokazala da ljudi koji spavaju manje od sedam sati dnevno imaju veće šanse da budu pretili. Vjeruje se da je razlog što osobe s lošim snom imaju smanjenu razinu leptina, tvari koja čini da se osjećate punim, a veći razinu hormona koji stimulira glad.
  3. Spavanje poboljšava mentalno zdravlje. Samo jedna neprospavana noć može učiniti da se osjećate razdraženo, anksiozno i depresivno. Zamislite onda što može učiniti konstantno nepravilan i loš san.
  4. Spavanje sprječava dijabetes. Vjeruje se da nedostatak kvalitetnog sna može utjecati na pojavu dijabetesa tipa 2 tako što mijenja način na koji tijelo obrađuje glukozu.
  5. Spavanje poboljšava libido. Muškarci i žene koje nemaju dovoljno sna imaju niži libido, pokazala su istraživanja. Muškarci koji pate od apneje u snu (čija je posljedica i, kako smo već spomenuli, hrkanje) često imaju niže razine testosterona.
  6. Spavanje poboljšava rad srca. Dugotrajan nedostatak sna povezan je s povećanom brzinom otkucaja srca, povišenim krvnim tlakom i višim razinama određenih kemikalija povezanih s upalama koje mogu biti dodatni napor za srce.